SERVEI D’ATENCIÓ PSICOTERAPÈUTICA

La finalitat del servei és abordar i contenir el risc social a través de l’orientació, l’assessorament i el suport psicològic a adolescents i joves i així contribuir a dotar d’eines de resiliència, millorar la seva salut mental, qualitat de vida i  afavorir la seva autonomia i inclusió social. Alhora que esdevenir un agent de detecció de malalties mentals. El Servei d’atenció psicoterapèutica (SAPT) ofereix una atenció preventiva i integral, complementaria a la xarxa de salut pública, coordinant-se amb la xarxa de serveis especialitzats del territori.

El Servei d’atenció psicoterapèutica a Lleida i Barcelona neix de les necessitats detectades en el col·lectiu de joves tutelats i extutelats per ISOM, a través i gràcies a la feina duta a terme en el terreny per serveis com CRAEs, Pisos, PILs i SAEJ. La finalitat del servei és abordar i contenir el risc social a través de l’orientació, l’assessorament i el suport psicològic a adolescents i joves, alhora que esdevenir un agent de detecció de malalties mentals.

El SAPT dona suport relacional als adolescents i joves de forma complementària a la xarxa de salut pública, responsable del diagnòstic o tractament en cas que pateixin trastorns mentals, activitat la qual no és l’objecte del servei.

El servei es dirigeix a adolescents i joves de 16 a 21 anys en situació de risc que estan o han estat sota la tutela de l’administració, hagin o no patit processos migratoris.

La intervenció es du a terme amb enfocament sistèmic i ofereix una atenció integral que aborda concurrentment les necessitats socioeducatives dels adolescents i joves com a individus/es i en relació amb el seu entorn.

El desplegament d’aquest servei es realitza en coordinació amb tota la xarxa de serveis que actuen sobre cada cas –com ara l’Àrea de suport al/la jove tutelat i extutelat (ASJTET)- amb la finalitat de dur a terme un abordament integral, tenint en compte la constel·lació d’interrelacions de la persona atesa.

Tot i que amb aquesta actuació per si sola no es trencarà el cercle de pobresa, sí que es pretén contribuir a dotar de les eines de resiliència per tal d’afrontar les situacions i millorar la seva salut mental i, en definitiva, la seva qualitat de vida.

Aquest servei s’emmarca en el Pla de millora del sistema d’atenció a la infància i l’adolescència de Catalunya amb l’objectiu estratègic d’afavorir la inclusió social dels joves en situació de vulnerabilitat. Alhora que l’actuació s’adequa als objectius i directrius de l’Àrea de Suport als Joves Tutelats i Extutelats (ASJTET).

  • _

    _

    2023: 18 joves atesos (11 a Barcelona i 7 a Lleida)

Amb el suport de:

ATENCIÓ PSICOTERAPÈUTICA PERSONALITZADA EN L’ÀMBIT EDUCATIU

Un equip d’especialistes en psicopedagogia,  psicologia i logopèdia participen en l’avaluació, diagnòstic i el tractament de dificultats específiques per a l’adquisició d’un aprenentatge escolar: 

  • Trastorn de l’Aprenentatge: dislèxia, discalculia, dispràxia, trastorns de la coordinació…
  • Trastorn per dèficit d’atenció a/s hiperactivitat (TDA/H)
  • Dificultats emocionals associades: ansietat, desànim, comportaments disruptius
  • Altes capacitats intel·lectuals

I un abordatge  educatiu i acompanyament de l’alumnat amb tallers d’estudi assistit i de suport escolar. 

Si es detecta necessitat es complementa amb atenció psicoterapèutica individual i familiar per tal de millorar la salut relacional dels infants i adolescents atesos i de les seves famílies potenciant les seves habilitats i adquirint noves competències. 

  • -

    Curs 2019-2020: 74 participants

    Curs 2020-2021:69 participants

    Curs 2021-2022:122 participants

    Curs 2022-2023: 99 participants

Amb el suport de:

Com hi pots col·laborar?